Sankt Georgsdagen 23 april

Den 23 april varje år firar scouter runt hela världen Sankt Georgsdagen. Utgångspunkten är berättelsen om riddaren och sedermera scouternas skyddshelgon Georg som enligt legenden räddade en stad från en våldsam och hotfull drake.

Kårens firande 2022

2022 års Sankt Georg-budskap har temat fred och samarbeta för att tillsammans göra världen  lite bättre.
”Vi hade just lekt leken ”draken” och skulle gå och fika när vi märkte att en hel scoutpatrull var borta. Vi letade och ropade men hittar dom inte någonstans. Men, vi hittade ett spår!
Tillsammans bestämde vi oss att gå ut och leta efter dem, genom att följa spåret.”
Vi var 75 scouter, familjescouter och ledare med idag denna lite blåsiga men annars sköna vårdag.

Kårens firande 2018

2018 års Sankt Georg-budskap har temat påverkan och att arbeta tillsammans för en bättre värld.

Vi hade ett spår genom delar av Kode där det var uppsatt olika exempel på personer och saker som inspirerar oss, ger oss styrka, gör skillnad.

Dessa personer är också några exempel på förebilder för både unga och gamla från både förr och nu.
Att vara scout är inte bara en rolig fritidssysselsättning. Som scouter kan vi alla göra något för att göra världen bättre.

Vi hade också besök av Georg själv och hans väpnare, gestaltade av Jim Knutsson och Linnéa Knutsson, båda från Kode och tidigare scouter i Kåren, och hästarna Feykir och Tjaldur. Alla patruller hade för säkerhets skull utrustats med morötter och äpplen i fall att man skulle stöta på någon riddare längs vägen!
Efter att ha löst uppgiften blev det fika och den traditionella sången ”BP Spirit” ute i vårt ”vardagsrum” naturen uppe i skogen. Efter att ha invigt två nya ledare i Kåren blev det avslutning med utdelning av St Georgsmärket för 2018, årets färg är grönt på röd botten och märket sätts på höger ärm, se vår sida om märkesplacering
Tack till deltagarna och alla som hjälptes åt att planera och genomföra St Georgsdagen 2018!
Jonas Bratt, Vice Kårordförande

Läs mer om Sankt Georgsdagen