puffbild_4_scouter_runt_lägerbål

World Thinking Day

22 februari

Den 22 februari varje år är det Thinking Day. Då tänker alla världens scouter på varandra och på scoutrörelsens grundare. Särskilt tänker vi på barn i fattiga länder. Varje år är det på ett specifikt tema.

• 2021 är temat ”fredsbyggare”
  • 2020 firade alla avdelningar med temat ”levande väv”
  • 2019 firade alla avdelningar med tema ledarskap och fokus på det femte globala målet – jämställdhet. Det var en resa genom 110 år av ledarskap och in i framtiden!
  • 2018 firade alla avdelningar med tema ”påverkan”, då bidrog kårens  scouter med 873:- till World Thinking Day Fund
  • 2017 firade spårarna med tema ”odla”, då bidrog vi med pengar till att plantera flera nya träd på Borneo.

It all started in 1932 when Lady Olave Baden-Powell wrote a letter to all Girl Guides and Girl Scouts asking them to spare a penny to support Girl Guiding and Girl Scouting to grow. The idea is simple: one coin might not seem like a lot, but 10 million coins can grow our Movement and the potential of Girl Guides and Girl Scouts around the world.