scoutmetoden_alla

Vanliga frågor

om Scouterna och Kode Scoutkår

Vem äger scouthuset?

Vi äger och förvaltar scouthuset på tomten som vi arrenderar av Kungälvs Kommun genom ett fastighetsarrende. Scouthuset är byggt och sköts genom ideella insatser.

Har ni någon Facebookgrupp?

Ja, anhöriga till medlemmar kan ansöka om medlemsskap i vår slutna Facebookgrupp ”Vi som gillar Kode Scouter” här:
Glöm inte uppge barnets namn så går det snabbare för oss att godkänna medlemskapet.

Jag funderar på att bli ledare men kan bara komma ibland, hur funkar det då att vara ledare?

Eftersom vi har som mål att vara många ledare i en avdelning är det inget problem att man är borta ibland, det är många som reser i jobbet och ändå är aktiva som ledare.

Är det barn och ledare från Kode Scoutkår som är med på bilderna?

Bilderna är tagna på våra möten och läger. Vi uppdaterar vår bildbank efter hand.

Här kan du se några bilder från våra möten och aktiviteter

När kan jag börja?

Oftast startar scoutkårernas verksamhet i anslutning till skolornas höstterminsstart men självklart går det, i mån av plats, bra att börja mitt i en termin. Många börjar  i Scouterna som åttaåringar, men självklart kan du börja i vilken ålder som helst. Som vuxen kan du bli ledare eller funktionär. Det är aldrig för sent att bli scout!

Måste man varit scout som barn för att bli ledare?

För att börja scoutledare behövs inga direkta kunskaper, som förälder vet man ganska väl hur barn fungerar och hur man stöttar dem, och det finns massor av material att tillgå vad gäller det praktiska vi gör.

Så engagerar du dig som ledare ihop med ditt barn

Vad skiljer Scouterna från andra barn- och ungdomsorganisationer?

Scouterna ger över 70 000 barn och unga från alla delar av samhället chansen att uppleva äventyr tillsammans och växa som individer. Det innebär att vi varje dag bidrar till ett öppet samhälle präglat av mångfald och respekt, något som är mer aktuellt än någonsin. I Scouterna kan man göra nästan vad som helst. En filmkväll, paddling eller ett besök på tivoli är scouting, när vi gör det på vårt sätt ─ med scoutmetoden! Metoden består av sju delar som alla bör ingå i en scoutaktivitet.

Vad som också gör Scouterna unikt är att vi gör och upplever saker tillsammans utan några uppdelningar utifrån kön eller könsidentitet. Vår verksamhet bygger på att alla i gruppen ska vara med och våra aktiviteter är utom tävlan.

Vi är 70 miljoner scouter i världen och jobbar aktivt med att bredda rörelsen – vi vill att fler ska få uppleva scouting!

Läs mer om scoutmetoden

Är Scouterna en religiös och politisk organisation?

Scouterna är en religiöst och partipolitiskt obunden organisation. Det betyder att ingen religiös gruppering eller politiskt parti kan besluta över Scouternas verksamhet. Däremot samverkar Scouterna med olika religiösa grupper.
Enligt vår scoutlag tror vi på att ”en scout söker sin tro och respekterar andras”. Därför är det viktigt att reflektera över tro och livsfrågor, oavsett om det tar sig uttryck i en religion eller inte. Så grupper inom Scouterna, till exempel en lokal kår, kan vara en del av en syrisk-ortodox församling, en muslimsk församling eller en Equmenia-församling. Den kan också ha en nykter ideologi eller vara en del av KFUM-rörelsen, eller som Kode Scoutkår ”bara” bedriva scouting.

Är barnen försäkrade under scoutaktiviteterna?

Ja, försäkring ingår i medlemsskapet.

Har du någon fråga du vill ha svar på?