Arrangemangsmärke – Ett märke som ofta delas ut som ett minne av ett arrangemang eller läger.

Avdelning – flera patruller som utgör en avdelning (det är minst en patrull per avdelning).

Bevismärken – ett märke som bevisar att man kan utföra det som märket visar på ett säkert sätt, till exempel hantera kniv eller yxa självständigt.

B.P. – smeknamn på Robert Baden-Powell, scoutrörelsens grundare.

Chiffer – ett sätt att kunna göra hemliga meddelanden.

Distriktsläger – ett läger för de scouter som tillhör ett scoutdistrikt.

Expedition – en längre och ofta mer krävande hajk långt bort.

Förbundsmärke – ett märke som visar tillhörighet till scoutförbund; Scouterna, NSF, Equmenia eller Salt.

Hajk – en aktivitet med en eller två övernattningar.

Hajkbricka – en skärbräda som man ofta tillverkat själv och brukar ha med sig på hajk och läger.

Intressemärken – ett märke som visar vad man har gjort.

Jamboree – ett jättestort läger där scouter samlas för att få nya kompisar och uppleva äventyr.

Jota/Joti – Jamboree on the Air/ Internet är ett stort läger via radio och internet.

Knop – är det uttryck som scouter använder för olika knutar.

KS – kårstyrelse / kårstyrelsemöte. På kårstyrelsemöte är alla medlemmar välkomna.

Kår – alla avdelningar tillsammans.

Kårhalsduk – en halsduk som man har inom kåren, och kan se olika ut för olika kårer.

Kårstämma – ett demokratiskt möte som involverar alla inom kåren.

Kåsa – en slags mugg av plast, trä eller metall. Se bilden längst ned!

Learning by doing – en viktig del av scoutmetoden, som handlar om att få lära genom att själva få göra.

Ledare – en person som är ansvarig på en avdelning.

Livlina – ett rep med en tyngd på som man använder för att hjälpa personer som är i fara.

Läger – en aktivitet med tre eller fler övernattningar.

Matsaker – består av en tygpåse med tallrik, en kåsa, bestick och en diskhandduk

Målspår – en viktig del inom scouting som handlar om personlig och social utveckling hos varje individ. Vi har 14 målspår och dessa är vårt bakomliggande syfte till alla scoutaktiviteter, dvs vilka områden vi vill att scouterna utvecklas inom.

Möte – kallar vi det då vi träffas och scoutar tillsammans

Patrull – en grupp med tre till åtta personer som gör saker ihop.

Rop – kan vara ett så kallat call and response, vårt kårrop är ”Vilka är det som är här?” med svaret ”Kode scouter vi är många, vi är sega vi är stronga – KODE!”

Rover – den äldsta åldersgruppen. (19-25 år)

Sankt Göran/Sankt Georg – scouternas modiga skyddshelgon som firas varje år den 23 april.

Scoutdistrikt – en regional krets med olika kårer.

Scoutdräkt – de kläder som scouter kan använda i officiella sammanhang. Som scoutdräkt räknas scoutskjorta, scoutpiké, scout t-shirt och/eller scouthalsduken.

Scoutmetoden – en viktig del inom scouting som handlar om HUR vi arbetar inom Scouterna, vår arbetsmetod. Metoden består av sju delar.

Scoutnet – Scouternas medlemsregister.

Scoutshop – Scouternas webb-butik

Slana – en smalare trästock som man ofta använder när man surrar och bygger saker.

Spork – ett multibestick med kniv, gaffel och sked på.

Spårare – den yngsta åldersgruppen inom kåren. (8-10 år)

Stormkök – ett medtagbart kök som ofta används på läger och hajker.

Surra – betyder att man bygger ihop något t.ex. slanor med hjälp av rep.

Sölja – en ring som håller ihop halsduken. Spårare tillverkar en personlig sölja i läder.

Tamoj/Tage – handtaget till ett stormköks olika grytor och behållare.

Trygga möten – Scouternas metod för att skapa en trygg och säker verksamhet.

Upptäckare – åldersgruppen 10-12 år.

Utmanare – åldersgruppen 15-18 år

WAGGGS – World Association of Girls Guides and Girl Scouts är en av de två världsorganisationerna.

Woodcraft – Scouternas uttryck för naturkunskap och naturvård.

WOSM – World Organization of the Scout Movement är en av de två världsorganisationerna.

Äventyrare – åldersgruppen 12-15 år.

Äventyret 2018 ”Suoerhero”
Äventyret 2018 ”Superhero” – exempel på arrangemangsmärke